PETER BEETS - TCHAIKOVSKY, RACHMANINOV AND ALL THAT JAZZ !

Artiest info
Website
facebook
Label : Magic Ball Jazz Rec.
Distr. : New Art Int.

Pianist Peter Beets hield zich al eerder bezig met een mengvorm van klassieke muziek en jazz zoals in van Bach tot Blues en Chopin meets the Blues, hier betreft het niet alleen de in de titel genoemde Tchaikovsky en Rachmaninov, maar ook nog Borodin, Rimsky-Korsakov, Scriabin en Prokofiev. Hier en daar gaat om bekende werken zoals “Fly away on the wings of the wind” uit de opera Prins Igor van Alexander Borodin (1833 – 1887), later gebruikt in de musical Kismet uit 1953 van Robert Wright en George Forrest en populair gemaakt door Tony Bennett als Stranger in Paradise. In 1965 werd het zelfs op de plaat gezet door The Ventures als The Stranger.

Ook het Tweede Piano Concert van Rachmaninov (1873 – 1943) kende populaire versies als Full Moon and Empty Arms uit 1945 door Frank Sinatra. Zo zoetsappig schmierend als diens versie klinkt het hier zeker niet, Peter Beets (piano), Tom Baldwin (contrabas) en Byron Landham (drums) gebruiken wel het thema maar spelen pure jazz, gelukkig maar. Andere bekende nummers uit de klassieke muziek die worden vertolkt zijn het bekende “Flight of the Bumblebee” van Rimsky-Korsakov (1844 – 1908), “Peter’s Theme” uit Peter en de Wolf , eveneens Van Rimsky-Korsakov. Dat klinkt naar uitgekouwde muziek maar dat is het allerminst, Peter en zijn Amerikaanse collega’s brouwen er fantastische en spannende jazz van.

Van de opening met het Vioolconcert van Tchaikowsky tot en met het einde met Melodie van dezelfde componist is het volop genieten van deze uitermate geslaagde jazz interpretaties van voor het merendeel bekende klassieke werken en dat is op zich al een hele prestatie, wetende dat veel van deze composities hebben geleid tot groot commercieel succes, meestal door platte gemakkelijk in het oor liggende versies. Daarom mag dit album van Peter Beets een succes genoemd worden, klassieke muziek vertolken in een populaire vorm leidt meestal tot gemakzuchtige en karakterloze muziek , ik hoef de voorbeelden niet te noemen, maar hier zijn sporadisch de sporen van het origineel terug te vinden en wordt er volop in de beste zins des woord geïmproviseerd, hetgeen een zeer luisterend waardig album heeft opgeleverd.

Jan van Leersum